Accesul la informații de interes public

Centrul pentru Jurnalism Independent invită cadrele didactice și elevii de gimnaziu și de liceu să ia parte, cu ocazia Zilei Internaționale a Accesului la Informație, celebrate pe 28 septembrie, la o activitate menită să îi familiarizeze pe aceștia cu accesul publicului la informații, mai ales în contextul pandemiei de COVID-19, când informarea corectă este vitală.

Exercițiul destinat elevilor de gimnaziu și de liceu va avea loc în școlile din țară în vecinătatea datei de 28 septembrie, iar tema propusă este “Accesul la informațiile de interes public”.

Adunarea Generală a ONU a proclamat 28 septembrie drept Ziua Internațională a Accesului Universal la Informație (IDUAI) la nivelul ONU, în 2015. Dreptul la informație este esențial în societățile democratice, mai ales în perioade de criză, când avantajul de a avea garanții constituționale și statutare pentru accesul publicului la informații construiește încrederea publică, contribuie la formularea de politici durabile și poate salva vieți.

Am simțit cu toții nevoia de conștientizare a populației asupra dreptului nostru de acces la informații, atunci când acesta a fost restricționat prin măsurile impuse în starea de urgență. Decretul Președintelui României nr. 195/2020, care declara starea de urgență în martie anul trecut prevedea o serie de măsuri legislative referitoare, printre altele, și la Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Astfel, pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor de informații de interes public, precum și a petițiilor, s-au dublat, fapt ce a afectat informarea promptă și corectă a cetățenilor.

Lecția își propune să ofere un punct de plecare în explorarea dreptului fundamental la libertatea de exprimare, prin dezvoltarea cunoștințelor elevilor despre liberul acces la informațiile de interes public, ca parte integrantă a acestuia.

Pachetul de exerciții practice pus la dispoziția profesorilor include atât o versiune destinată predării față în față, cât și una destinată predării online, în așa fel încât mesajul să fie cât mai bine adaptat mediului, iar orele să fie interactive și relevante pentru toți elevii. Scenariile de activitate propuse se aliniază inițiativei CJI de a promova infuzarea conceptelor de educație media la clasă, oferind două posibile momente în care acestea pot fi conectate cu conținuturile de la Limba și literatura română.

Materiale descărcabile:

1. Scenariu general_Accesul la informații de interes public_față-în-față

2. Scenariu infuzare_Accesul la informații de interes public_analiză operă

3. Scenariu infuzare_Accesul la informații de interes public_stiluri funcționale

4. Prezentare_Accesul la informații de interes public

5. Activitate online_Accesul la informații de interes public

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.